Uczniowie klasy 7a realizują projekt innowacyjny Gamifikacja w nauczaniu historii.
Gamifikacja (lub grywalizacja) – wykorzystywanie schematów i mechanizmów znanych z gier poza kontekstem gier, zwłaszcza w różnych działaniach grupowych, w celu zwiększenia zaangażowania osób wykonujących określone zadania. Technika ta bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy itp. Gamifikacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe. Jej elementami są decyzja, fabuła i wejście w rolę, strategia, cele, rankingi (rywalizacja), wyzwanie, zbieranie punktów.
Program innowacyjny Gamifikacja w nauczaniu historii polega na przyjęciu roli uczestnika gry o nagrodę główną i nagrody kolejnych poziomów, wykonując projekty, zdobywając za nie punkty i uczestnicząc w klasowym rankingu. Adresatami innowacji są uczniowie klasy 7a, którzy będą uczyć się niektórych zagadnień historycznych zawartych w podstawie programowej po przez zastosowanie gamifikacji. Na lekcjach historii wykorzystane zostaną schematy i mechanizmy znane z gier. Uczniowie będą:
- przechodzić różne etapy gry historycznej stworzonej przez nauczyciela w oparciu o podstawę programową,
- tworzyć planszowe lub karciane gry historyczne,
- wcielać się w rolę postaci historycznych, które będą uczestnikami gry historycznej.
Uczniowie przez wszystkie etapy gry będą walczyć o tytuł ekspertów historii.
Czas realizacji obejmuje cały rok szkolny 2021/2022. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej. Niniejsza innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do wykorzystywania kreatywności i technik manualnych w samodzielnym przygotowywaniu materiałów do wzajemnej nauki i wzmocnić skuteczność realizacji Podstawy Programowej.