Teatr – jak ogień olśniewa i oświeca – teatr to również ciekawa forma przekazywania treści z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom. Pomaga nam promować życzliwość, zrozumienie, szczerość, uczy, jak mądrze i pięknie żyć.
27 marca 2022 r. obchodziliśmy 60. Międzynarodowy Dzień Teatru. Z tej okazji Peter Sellars, amerykański reżyser operowy, teatralny i festiwalowy przygotował międzynarodowe orędzie. Oto jego fragment:
„Teatr to sztuka doświadczania. Wielu ludzi żyje na krawędzi. Jest tak dużo rażącej przemocy – nie do pojęcia lub nie do przewidzenia. Teatr jest stwarzaniem na ziemi przestrzeni równości między ludźmi, równości bogów, roślin, zwierząt, kropli deszczu, łez i odradzania.”
Orędzie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego przygotowane przez Dramatyczny Kolektyw niosło następujące przesłanie:
„To jest orędzie na czas wojny, która trwa i na czas pokoju, który nadejdzie.
Orędzie dla teatru, jaki znamy i dla tego, jaki stworzymy.
Orędzie dla świata, który musimy zmienić, by go ocalić.
Orędzie dla życia.
Potrzebujemy teatru jako schronu, jako domu.
Schronu dla wyobraźni.
Schronu dla wartości.
Schronu dla istnień ludzkich.
Schronu, czyli miejsca, w którym ludzie dzielą się emocjami.
Schronu dla humoru, którego nie możemy stracić.”
Słowa twórców teatru towarzyszyły nam podczas XVI Międzyszkolnego Festiwalu Teatrów i Bajek Profilaktycznych, którego celem przewodnim było promowanie postawy tolerancji, życzliwości, szacunku i pomocy drugiemu człowiekowi.
Tegoroczny Festiwal Teatrów i Bajek Profilaktycznych odbywał się w dwóch kategoriach wiekowych: - klasy młodsze (trzecie i czwarte) przygotowywały bajkę profilaktyczną, klasy starsze (piąte, szóste i siódme) przygotowywały przedstawienie/scenkę profilaktyczną. W styczniu 2022 r. klasy: III a, III b, III c , III d, IV a, IV b, IV c, V a, V b, VI a i VII a zostały zobligowane do przygotowania przedstawień o tematyce profilaktycznej. Uczniowie przez cztery miesiące reżyserowali spektakle i odbywali próby pod okiem wychowawców i nauczycieli polonistów.
30 maja 2022 r. na scenie teatralnej szkoły odbyły się eliminacje klas młodszych: trzecich i czwartych, poprowadzone przez panią Annę Kuliś. Wzięło w nich udział 7 zespołów, które przygotowały następujące przedstawienia: III a – „Rada Czarodzieja Śmiecha”, III b – „E-rodzice”, III c – „Ktoś mnie ocalił”, III d – „Moda na książkę”, IV a – „O dziewczynce, która się zmieniła”, IV b – „Każdy z nas może być mistrzem” i IV c – „Dajcie dzieciom słońce”. Spektakle zagrane przez młodszych uczniów podejmowały szeroką tematykę profilaktyczną obejmującą między innymi uzależnienia, samotność, brak zrozumienia, a także sposoby radzenia sobie z problemami i niepowodzeniami oraz pozytywne formy spędzania wolnego czasu, pozyskiwania humoru i dobrego nastroju. Występy uatrakcyjniały przygotowane przez uczniów rekwizyty i dekoracje. Wyróżnione zostały dwa zespoły: z klasy III b spektakl „E-rodzice” – opiekun: pani Aneta Pietrzak – Jedynak i z klasy III D z przedstawienie „Moda na książkę”, opiekun: pani Ewa Majewska – Gocek. Nagrodzone zespoły przeszły do drugiego etapu festiwalu.
Dnia 31 maja 2022 r. na scenie teatralnej w szkolnej auli odbył się XVI Międzyszkolny Festiwal Teatrów i Bajek Profilaktycznych prowadzony przez panią Małgorzatę Szymańską.
Tegoroczny Festiwal miał na celu promowanie zdrowego stylu życia i wartości ważnych dla młodego człowieka, takich jak szacunek, tolerancja, pomoc innym, właściwe relacje w grupie społecznej, klasie, współpraca. Inscenizacje przygotowane przez uczniów miały nieść optymistyczny, radosny przekaz.
W Festiwalu wzięło udział 10 zespołów: „E rodzice” klasa III b, „ Moda na książkę” klasa III d, „Stop hejterom” klasa VII a, „Kontra papieros” klasa V a, „Nie bój się być lepszym” klasa VI a, „Stop nałogom” klasa V b, „Odlot” klasa VII a, „Kopciuszek mówi nam, że o higienę trzeba dbać” SP Ustronie Morskie, ”Sąd nad papierosem” SP 3, „Każdy tu ma jazdę” SP 8.
Spektakle oceniało jury w składzie: p. Agnieszka Spadło – psycholog, p. Urszula Baniak – nauczyciel bibliotekarz, p. Beata Kalota – nauczyciel SP 3, Klaudia Nowosad – przedstawicielka uczniów z klasy VIII a.
Komisja Konkursowa przydzieliła nagrody rzeczowe i dyplomy za najlepsze spektakle, najlepszą rolę pierwszoplanową żeńską, najlepszą rolę charakterystyczną męską i żeńską, najlepszy scenariusz, najlepszą scenografię, najlepszą charakteryzację i bogactwo środków artystycznych.
Zwycięzcą tegorocznego Festiwalu został zespół z klasy V a SP 1 ze spektaklem „Kontra papieros” – opiekun: pani Edyta Haponiuk, drugie miejsce otrzymał spektakl „Sąd nad papierosem” przygotowany przez uczniów SP 3, opiekun: pani Beata Kalota, trzecie miejsce wywalczył zespół z Ustronia Morskiego za spektakl „Kopciuszek mówi nam, że o higienę trzeba dbać”, opiekun pani Agnieszka Małetko.
Nagrody zespołowe przypadły grupom: najlepszy scenariusz - „Każdy tu ma jazdę” SP 8, najlepsza scenografia - „ Moda na książkę” klasa III d, najlepsza charakteryzacja - ”Sąd nad papierosem” SP 3, - bogactwo środków artystycznych - „E rodzice” klasa III b.
Nagrody indywidualne otrzymali uczniowie: najlepsza pierwszoplanowa rola żeńska – Aleksandra Kaczmarek z klasy III d, najlepsza charakterystyczna rola żeńska – Anna Mentel SP 3, najlepsza charakterystyczna rola męska – Wojciech Buszka klasa VII a.
Teatr to odpowiednia forma, aby w atrakcyjny sposób przybliżyć uczniom tematykę związaną z profilaktyką. Festiwalowe przedstawienia traktowały o przemocy i różnego rodzaju uzależnieniach obecnych we współczesnej rzeczywistości, a młodej publiczności podobały się zwłaszcza te, które potrafiły wpłynąć na emocje, rozbawić i wzruszyć. Tegoroczni wykonawcy w swoich spektaklach zastosowali różnorodne środki artystyczne, tańczyli, samodzielnie pisali scenariusze i reżyserowali przedstawienia.
XVI Międzyszkolny Festiwal Teatrów i Bajek Profilaktycznych był wspaniałym Dniem Teatru połączonym z profilaktyką. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużym zaangażowaniem w proces przygotowania i zaprezentowania na scenie istotnego przekazu profilaktycznego.
Młodzi aktorzy zwrócili uwagę na zagrożenia płynące z Internetu, tj. nadmierne korzystanie z komputera, telefonów oraz niebezpieczne zjawiska, takie jak np. hejtowanie czy kwestie związane z emocjonalnym krzywdzeniem – wyzwiskami, poniżaniem. Tematem obecnym w spektaklach był także problem narkotyków i papierosów. Występujący podkreślali wartość rodziny, która jest czynnikiem chroniącym przed zagrożeniami, a także wskazywali na ponadczasowe korzyści płynące z czytania książek.
Duże zaangażowanie, chęć występowania na scenie i podejmowanie ważnej tematyki profilaktycznej przez społeczność uczniowską cieszą i potwierdzają, że warto organizować i kontynuować tego typu przedsięwzięcia. Teatr pomaga uświadomić sobie zagrożenia czyhające na młodego człowieka, oddziałuje na emocje i przeżycia dzieci i młodzieży. Lepiej dociera do uczniów, niż tradycyjne pogadanki, przybliża i jednoczy ludzi we wspólnym celu i działaniu.
Małgorzata Szymańska