"Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego”.
Narodowe Święto Niepodległości jest obchodzone co roku 11 listopada dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego państwa. Tego dnia w 1918 roku po 123 latach zaborów Rada Regencyjna przekazała Józefowi Piłsudskiemu władzę wojskową i naczelne dowództwo podległych jej wojsk polskich. Święto zostało ustanowione w 1937 roku, ale od 1939 nie było obchodzone – przywrócono je w roku 1989 r. Dzień 11 listopada przypomina nam, że wolność raz zdobyta i niepodległość raz osiągnięta nie są dane na zawsze, lecz należy wciąż dbać o te wartości i stale je pielęgnować.
Patriotyzm wyraża się przywiązaniem do Ojczyzny, obyczajów i kultury narodowej, szacunkiem dla ludzi, którzy je tworzyli. W realizowaniu zadań wychowania patriotycznego w szkole należy zwrócić uwagę na różne kierunki działań. Można to czynić na wiele różnych sposobów. Jednym z nich był Szkolny Konkurs Poezji i Piosenki Patriotycznej upamiętniający Narodowe Święto Niepodległości, który odbył się w naszej szkole w dniach 9 i 10 listopada. Konkurs, przygotowany i prowadzony przez panie: Ewelinę Sienkiewicz – Toczko i Małgorzatę Szymańską, przebiegał w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 1-3 i klasy 4-8 oraz dwóch kategoriach tematycznych: recytacja i śpiew. Uczestników oceniało jury w składzie: pani Agnieszka Spadło – psycholog, pani Urszula Baniak – bibliotekarz, panie Adrianna Nazarkiewicz/Eleni Bogusz – wychowawcy świetlicy, pani Ewelina Sienkiewicz–Toczko - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. W ocenie prezentacji uczestników brane były pod uwagę następujące kryteria: dykcja, muzykalność, postawa i umiejętności artystyczne, dobór repertuaru.
Wszyscy uczestnicy konkursu reprezentowali wysoki poziom artystyczny, recytatorski i wokalny, a wyróżnionym wykonawcom pamiątkowe dyplomy i nagrody wręczała pani Dyrektor, Lidia Mikołajek. Oto oni: klasy 1-3 kategoria poezja: I miejsce otrzymała uczennica z klasy 3d, Maria Szczerba, która pięknie wyrecytowała wiersz Ludwika Wiszniewskiego „11 listopada”, II miejsce zajął Mikołaj Maszkało z klasy 1d za utwór Joanny Białobrzeskiej „Moja mała ojczyzna”, III miejsce uzyskał Maurycy Regel – Gawłowicz, recytując wiersz Czesława Janczarskiego „Co to jest Polska?”. W kategorii piosenka I miejsce otrzymały dwa zespoły: z klasy 1b: Pola Prugar, Zuzanna Kordys, Rita Sołtysiak, Halina Romańska i Lena Katowicz za wzruszające wykonanie piosenki „Czy wojna jest dla dziewczyn” i z klasy 2d: Gil Zuzanna, Kachniarz Hanna, Serocka Zuzanna, Bonkowska Michalina, Glejzer Michalina, Strojny Jan za prezentację pieśni ludowej „W moim ogródecku”, II miejsce zajął zespół z klasy 3a w składzie: Mira Rychel, Magdalena Luch, Małgorzata Siewiera za wykonanie utworu „Co to jest niepodległość”, III zaś miejsce przypadło zespołowi z klasy 1d w składzie: Nina Zielińska, Kornelia Napiórska, Marcelina Chudzik, Zuzanna Sosnowska i Sonia Pulsson za prezentację piosenki „Jest takie miejsce – Polska”. Spośród uczniów klas 4-8 w kategorii poezja – I miejsce otrzymała Marta Amasieieva z klasy 6b za recytację wiersza Zbigniewa Herberta „Dom”, II miejsce zajęła Alicja Wolak z klasy 5c, która przedstawiła wiersz Marii Konopnickiej „Pieśń o domu”, III miejsce uzyskała Nadia Partyka z klasy 5a za prezentację wiersza Czesława Janczarskiego „Co to jest Polska?”, zaś w kategorii piosenka: I miejsce wyśpiewała Anastasiia Skorokhodova, wykonując pieśń „Obok topoli” w języku ukraińskim, II miejsce uzyskał duet z klasy 6a: Mikołaj Fir i Kacper Fir, śpiewając pieśń „Przybyli ułani…”, III miejsce zajął zespół z klasy 5b w składzie: Lilianna Szyroczyńska, Laritta Długosz, Lena Gibas i Maja Staszkowska za piosenkę „Dziewczyna z granatem”.
Konkurs przebiegał w miłej, uroczystej atmosferze, wysłuchaliśmy wielu wzruszających, artystycznie zaprezentowanych utworów, piosenek i pieśni, które przypominały o trudnych czasach niewoli, walki, życia i zmagań Polaków w drodze do niepodległości. To wspólne recytowanie i śpiewanie ma wielkie znaczenie, ponieważ umacnia poczucie tożsamości narodowej i uczy szacunku wobec polskości. Mogliśmy zatrzymać się na chwilkę, by wspomnieć naszych dziadków i pradziadków walczących o wolność, by patriotycznym wierszem i piosenką złożyć kwiaty pod pomnikami tych, którzy poświęcili dla nas życie, bo to dzięki nim żyjemy dzisiaj w wolnej Polsce. Wszyscy uroczyście zaśpiewaliśmy nasz hymn – „Mazurka Dąbrowskiego”. Aby uczniowie zrozumieli i poczuli, jak ważna dla każdego Polaka jest data 11 listopada, warto wpajać im tradycję Święta i uczyć patriotyzmu.
Notatkę przygotowała
Małgorzata Szymańska